maandag, oktober 02, 2006

'Think different: Clean my Apple’ campagne Greenpeace

Met de opvallende campagne 'Think different: Clean my Apple’ pakt Greenpeace Apple op creative wijze aan.

Blijkbaar gebruikt Apple giftige stoffen in de hardware die niet afbreekbaar zijn. Greenpeace verwijt Apple dat het nog niet heeft toegezegd het gebruik van deze giftige stoffen terug te dringen. Greenpeace roept de Mac- en Ipod-fabrikant dan ook op tot het maken van 'een groenere Apple'.

Zelf gebruik ik een Apple Macbook Pro en heb ik als marketeer veel waardering voor het merk Apple. Slim aan de marketingaanpak van deze Greenpeace campagne is dat het zich voornamelijk richt op Apple gebruikers.
‘Apple luistert naar de mensen die haar producten kopen. Dat is één van de redenen waarom wij van Apple houden.’!!! Onderdeel van de campagne is mAct waarmee de creativiteit van deze doelgroep wordt gebruikt. Bovendien wordt alles uit de digitale marketingkast gehaald om aandacht te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een superstrakke mini site in Apple stijl, buzzing in blogs met iBuzz, met ProCreate wordt user-generated marketing ingezet, een virale video op Youtube, seeding en web2web met iPush, social networking met del.icio.us en furl, en nog veel meer.

Leuke item in de campagne is dat je als Apple gebruiker een speech voor Steve Jobs kunt schrijven. Kan me niet voorstellen dat deze campagne geen effect zal hebben op het beleid van Apple.

Gerelateerde items
- Start spaarlampen campagne Greenpeace
- Virale campagne Greenpeace

Geen opmerkingen: