vrijdag, augustus 25, 2006

De 7 doodzonden van virale marketing

Op Will Video for Food staat een interessant stuk tegen over virale marketing middels video. Wat terecht wordt aangegeven is dat marketeers vaak te makkelijk denken over virale marketing. Behalve de geluksfactor die altijd meespeelt, zijn er zeven doodzonden waar we ons voor moeten hoeden:

  1. Niet goed genoeg. Zorg dat de video verrekte goed of onderscheidend is.
  2. Stiekem doen. Niet doen, wees transparant anders gunt niemand je een kans.
  3. Duur produceren. Besteed geen grote budgetten uit aan de videoproductie en maak het vooral niet te gelikt.
  4. Viral video = TV commercial. Het zendtijdperk is echt voorbij, zorg voor interactie en dialoog.
  5. Weer een videocompetitie. Te veel en te vaak, hoe lang gaat dit nog werken.
  6. Onrealistische verwachtingen. Niets is lastiger dan het bepalen van het daadwerkelijk virale marketingeffect van je campagne. Conversie in de vorm van directe actie moet niet overschat worden.
  7. Er geen geloof in hebben. Adverteren rond virale videocontent is makkelijker en minder risicovol. Alleen geeft zelf viraal gaan zoveel meer creatieve mogelijkheden die anders onbenut blijven.
Kijk voor wat inspiratie nog eens naar de Diet Coke/Metos viral. Hij blijft sterk!

Geen opmerkingen: